דו-לשוניות, מעמד חברתי-כלכלי ולקות שפה התפתחותית מהווים כולם גורם משמעותי בהשפעה על התפתחות האוריינות. לדו-לשוניות יכולה להיות השפעה חיובית ושלילית על האוריינות. היא עשויה לשאת יתרונות קוגניטיביים והעברת כישורי שפה מחד גיסא, מאידך גיסא ישנו פוטנציאל לאתגר של יכולת שפה מוגבלת.
גורמים חברתיים-כלכליים, כגון גישה למשאבים ולאיכות החינוך, משפיעים מאוד על התפתחות ניצני האוריינות, כאשר מעמד חברתי-כלכלי גבוה מוביל לעיתים קרובות לכישורי אוריינות טובים יותר, ומעמד חברתי נמוך עשוי להוביל לכישורי אוריינות נמוכים יותר.
להפרעת שפה התפתחותית (DLD), הידועה גם בשם לקות שפה ספציפית, יש השפעה משמעותית על התפתחות אוריינות בגיל הרך. ילדים עם DLD/SLI עשויים להתקשות במודעות פונולוגית, בפיתוח אוצר מילים, דקדוק ותחביר, בהבנת הנקרא ובמיומנויות כתיבה. קשיים בתחומים אלה עלולים להשפיע על היכולת לרכוש מיומנויות קריאה וכתיבה ברמה תואמת גיל.
מחקר זה נעשה במטרה לזהות מאפיינים של לקות שפה ומנבאי הצלחה בית ספרית בקרב ילדים מבתים דוברי שתי שפות מרקע חברתי סוציואקונומי נמוך (אמהרית ורוסית). במחקר נאספו נתונים בשתי השפות מילדי גן בעלי התפתחות תקינה, ומילדי גן בעלי לקות שפה. הנבדקים הגיעו חלקם מרקע סוציו-אקונומי נמוך וחלקם מרקע סוציואקונומי בינוני ומעלה אשר נקבע לפי השכלת ההורים. הנתונים נאספו במדדים התנהגותיים הממוקדים באוצר מילים, יכולות תחביריות, יכולת נרטיבית, ויכולות קדם אורייניות לקראת סוף גן חובה, וביכולות לשוניות וקריאת טקסטים בסוף כיתה א'.