דוגמאות

Physical activity and depression: Towards understanding the antidepressant mechanisms of physical activity

פעילות גופנית ודיכאון: לקראת הבנה של המנגנונים האנטי-דיכאוניים של פעילות גופנית

מאמר אקדמי להורדה בחינם (pdf)

2 - תשלום
3 - אישור הזמנה

פעילות גופנית יכולה לסייע במניעה וטיפול בדיכאון בכמה דרכים.

פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, שהם הורמונים הגורמים לתחושת רווחה נפשית. במהלך פעילות מאומצת, המוח משחרר אנדורפינים כגון דופמין, סרוטונין ואנדורפינים נוספים שמשפרים את מצב הרוח. פעילות קבועה ומתמשכת יכולה להגביר בהדרגה את רמות האנדורפינים ולסייע בהקלת הדיכאון.

פעילות גופנית משפרת את איכות השינה ומבנה השינה, שלעיתים קרובות נפגעים במצבי דיכאון. שינה טובה ואיכותית חשובה מאוד לבריאות הנפש. פעילות גופנית במהלך היום יכולה לשפר את איכות השינה בלילה.

פעילות גופנית יוצרת תחושת מסוגלות והישגיות. כאשר אדם מרגיש שהוא מסוגל להתמיד בפעילות גופנית, זה עשוי לתרום לתחושת מסוגלות גם בתחומים אחרים בחיים. הצלחה ביעד גופני יכולה לחזק את הביטחון העצמי.

פעילות גופנית היא הזדמנות למפגשים חברתיים ותחושת שייכות. פעילות במסגרת קבוצתית או עם חברים תורמת לתחושת השייכות ומסייעת ביציאה מהבדידות המאפיינת מצבי דיכאון.

פעילות גופנית מהווה הסחת דעת מהרהורים שליליים ואפשרות למיקוד קשב בפעילות חיובית. התמקדות בתנועות הגוף בזמן אימון עשויה לתת פוגה מהמחשבות השליליות המעיקות.

באופן כללי, פעילות גופנית סדירה יכולה לתרום רבות למניעה ושיפור של מצב רוח דכאוני באמצעות מספר מנגנונים פיזיולוגיים ונפשיים, ומומלץ לשלב אותה כחלק בלתי נפרד מאורח החיים.

המכניזמים המדויקים של ההשפעה האנטי דכאונית של עיסוק בספורט מעניינים חוקרים רבים:

פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם למוח, ובכך מגבירה את אספקת החמצן והנוטריאנטים לתאי המוח. יש מחקרים המראים שאצל אנשים הסובלים מדיכאון יש פגיעה בזרימת הדם לאזורים מסוימים במוח, ופעילות גופנית עשויה לסייע בשיפור הזרימה.

בנוסף, פעילות גופנית מעודדת נוירוגנזה – יצירת תאי עצב חדשים במוח. יש הוכחות לכך שנוירוגנזה תורמת ליכולת ההתאוששות וההסתגלות של המוח, ועשויה לסייע במקרים של דיכאון.

כמו כן, פעילות גופנית תורמת לירידה ברמות הורמון הקורטיזול (הורמון הדחק) שבדרך כלל גבוהות אצל מי שסובל מדיכאון. ירידה בקורטיזול מורידה את המתח והלחץ ותורמת להרגשה הכללית.

מאמר סקירה זה מספק סיכום מקיף של המנגנונים הביולוגיים והפסיכוסוציאליים המרכזיים שדרכם הפעילות הגופנית מייצרת אפקט נוגד דיכאון. החוקרים ביצעו סקירת ספרות לא שיטתית כדי לזהות מנגנונים אפשריים המושפעים מפעילות גופנית ושאולי יש להם גם תפקיד בפתופיזיולוגיה של הדיכאון.

 

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

Divorce and Health: Beyond Individual Differences

השפעת הגירושין על הבריאות יכולה להיות מורכבת ועשויה להשתנות בהתאם למגוון גורמים כגון גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי, ומצבים בריאותיים קיימים. המחקר בנושא העלה מצאים שונים.

לצפיה ←