דוגמאות

"דור הסנדוויץ'" – כפל תפקידים, הקונפליקט הבין-דורי והשפעתו על היחסים במשפחה המבוגרת

מאמר אקדמי להורדה בחינם (pdf)

איך לצטט לפי APA

הנטמן, ש. (2010). פרק 5 – "דור הסנדוויץ'" – כפל תפקידים, הקונפליקט הבין-דורי והשפעתו על היחסים במשפחה המבוגרת. בתוך י. בריק וא. לבנשטיין (עורכים), הזקן והמשפחה – סוגיות מרכזיות ביחסים רב-דוריים. (עמ' 90-109). ירושלים: אשל, האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל.

הזמנת סיכום מאמר

2 - תשלום
3 - אישור הזמנה
תאריך קבלת הסיכום:
היקף הסיכום:

"דור הסנדוויץ'" מתייחס למי שמוצאים את עצמם מטפלים בהוריהם המזדקנים ותומכים בילדיהם במקביל . עמדה ייחודית זו כרוכה לעתים קרובות באתגרים משמעותיים, כולל תמרון בין תפקידים מרובים, סכסוכים בין-דוריים, והשפעות פוטנציאליות על יחסים בתוך המשפחה המבוגרת.

לעיתים קרובות, מוצאים את עצמם אנשי דור הסנדוויץ' ממלאים אחר ההתחייבויות הכפולות הכרוכות גם בטיפול בהוריהם המזדקנים וגם בילדיהם. זה יכול להיות תובעני מבחינה רגשית, פיזית וכלכלית, כיוון שהם חייבים לנווט את הצרכים והדרישות של שני דורות שונים.
קונפליקטים בין-דוריים יכולים להיווצר בתוך דור הסנדוויצ'ים בשל ציפיות שונות, ערכים וסגנונות תקשורת בין הדורות המבוגרים והצעירים. הורים מבוגרים יכולים להתנגד לקבלת טיפול או לוותר על עצמאותם, מה שיכול להוביל למאבקי כוח ולמערכות יחסים מתוחות.

לדינמיקה המורכבת בתוך דור הסנדוויצ'ים יכולה להיות השפעה משמעותית על היחסים בתוך המשפחה המבוגרת. האחריות הטיפולית ומגבלות הזמן יכולים לגרום לצמצום של זמן איכות עם הילדים, יחסים מתוחים ומחסור בזמן לטיפוח עצמי. המחיר הרגשי של איזון הצרכים של הורים מבוגרים וילדים כאחד יכול לגרום לתחושת אשמה, כעס ותסכול.

החברה יכולה גם לשחק תפקיד בתמיכה ב"דור הסנדוויץ'" בכך שהיא מספקת משאבים נגישים ובמחיר סביר, כמו שירותי בריאות, אפשרויות לטיפול בילדים וגמישות במקום העבודה. מדיניות ציבורית המתייחסת לצרכים הספציפיים של דור הסנדוויץ', כמו תוכניות תמיכה למטפלים או סיוע כספי, יכולה להפחית עוד יותר את הנטל על אנשים במצב זה.

מאמר זה עוסק במערכת היחסים בתוך המשפחה הרב-דורית וסוקר את ההשפעות ההדדיות של הפרטים בתוך משפחות אלה ואת משמעותם. דגש מושם על בני דור הביניים המהווים ציר מרכזי במערכת המשפחתית.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

כמה מחשבות על הוראה

אחד הדברים הכי חשובים בלמידה הוא התשוקה ללמוד. מחקרים לכל שנות חקר החינוך הראו באופן עקבי שללא סקרנות וללא תשוקה ללמוד, קשה מאוד ללמוד וגם

לצפיה ←

Ecological models of human development

מודלים אקולוגיים של התפתחות אנושית הם מסגרות תאורטיות שמטרתן להבין את האינטראקציות המורכבות בין האדם לסביבתו בעיצוב התפתחות אנושית. מודלים אלה זיהו שההתפתחות האנושית מושפעת

לצפיה ←