מוטיבציה היא גורם קריטי בשירות הציבורי מכיוון שהיא מניעה אנשים לעבוד למען שיפור החברה. למוטיבציה לעבודה במגזר הציבורי יכוות להיות סיבות רבות. לדוגמא – תחושה של מטרה ושליחות: שירות ציבורי מציע לאנשים את ההזדמנות לתרום לחברה בצורה משמעותית. אנשים רבים מונעים על ידי תחושת המטרה שבאה עם יצירת השפעה חיובית על הקהילות שלהם ועל העולם. אנשים שעובדים בשירות הציבורי, לרוב בעלי רצון עז לשפר את חייהם של אחרים ולעבוד למען טובת הכלל. הם עשויים להיות מונעים על ידי תחושה של אחריות לעזור לאלה שמזלם פחות שפר עליהם או לקדם צדק חברתי.
סיבה נוספת היא ביטחון תעסוקתי. משרות ציבוריות נתפסות לרוב כמשרות בטוחות יותר ממשרות במגזר הפרטי, במיוחד בזמנים של חוסר ודאות כלכלית. זה יכול להיות גורם משמעותי עבור אלו המעוניינים ביציבות לטווח הארוך בתחום הקריירה.
סיבה אפשרית אחרת היא הגשמה אישית וצמיחה: עבודה בשירות הציבורי יכולה להיות מסלול קריירה מתגמל ומספק. אנשים הנלהבים מעבודתם ומחוייבים לחולל שינוי בעולם מוצאים לעיתים קרובות סיפוק רב בשירות הציבורי. עבודות שירות הציבור יכול להציע הזדמנויות לקידום קריירה ופיתוח מקצועי. גופי שירות רבים מספקות הכשרה, חינוך והדרכה על מנת לעזור לעובדים לצמוח ולפתח את כישוריהם.
מאמר זה סוקר את מרכיביה של המוטיבציה לשירות ציבורי ואת הספרות הקיימת כיום בתחום. המאמר מנסה גם להציע מספר הסברים להתפתחות מוטיבציה לשירות ציבורי ואת הקשר שלה למספר גורמים אישיים, אישיותיים, תעסוקתיים ואחרים.